Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2015

Βιωματική Δράση Α' Γυμνασίου 2014-2015 "Ζούμε όλοι Μαζί"

Κατά την σχολική χρονιά που μας πέρασε δούλεψα με τις τάξεις μου για πρώτη φορά το διδακτικό αντικείμενο της Σχολικής και Κοινωνικής Ζωής. Η ιδιομορφία όλων των Βιωματικών Δράσεων είναι ότι δεν υπάρχει κάποιο σχολικό εγχειρίδιο και ότι οι μαθητές μπορούν εύκολα να διαμορφώσουν την διαδικασία σύμφωνα και με τις δικές τους προτιμήσεις. Η θεματική μας ενότητα ήταν το ζούμε μαζί. Η επιλογή αυτή έγινε για να καταλάβουν οι μαθητές καλύτερα τον εαυτό τους. Να αναπτυχθεί η εν συναίσθηση που βοηθάει στην κατανόηση των άλλων και την αρμονική ανάπτυξη. Να γίνει αντιληπτό ότι πέρα από τις διαφορές στα εξωτερικά χαρακτηριστικά, τις πολιτισμικές διαφορές ή την ιθαγένεια όλοι οι άνθρωποι αισθανόμαστε με τον ίδιο τρόπο και έχουμε τις ίδιες ανάγκες.
Φτιάξαμε το συμβόλαιο της ομάδας μας, μιλήσαμε για την δυναμική της ομάδας και στήσαμε τον ψηφιακό μας τοίχο. Στο άμεσο διάστημα εκεί που αναζητούσα υλικό για τις συναντήσεις μας τυχαία διάβασα  στο διαδίκτυο την πρώτη ιστορία της σειράς Ιστορίες σαν αυτοκόλλητα στον ουρανό, του Γιώργου Στόγια.
Πρόκειται για έναν δάσκαλο και λάτρη της λογοτεχνίας που είχε βάλει στόχο να ετοιμάσει μια σειρά ιστοριών για εκπαιδευτικούς, γονείς και παιδιά με το αντίστοιχο υποστηρικτικό υλικό. Δουλέψαμε την πρώτη ιστορία με τον τίτλο "Νέο Ταξίδι" μαζί με το σκίτσο της και το φύλλο ερωτήσεων. Οι μαθητές απόλαυσαν την διαδικασία και μετά από συζήτηση αποφασίσαμε να δουλέψουμε και τις υπόλοιπες ιστορίες. Μέσα από την θεματική τους οι μαθητές ένιωσαν ελεύθεροι να μιλήσουν για τον εαυτό τους και να κατανοήσουν τους γύρω τους, θυμήθηκαν τον εαυτό τους στην παιδική ηλικία, συνειδητοποίησαν ότι όλοι έχουμε τις ίδιες φυσικές, κοινωνικές και συναισθηματικές ανάγκες. Έκαναν τα δικά τους σκίτσα, έγραψαν τις δικές τους ιστορίες, ακούσαμε μουσική, γελάσαμε με την προσπάθεια της δραματοποίησης. Για κάθε δραστηριότητα που φέρναμε εις πέρας, ακολουθούσε κι ένα ενημερωτικό μήνυμα με το υλικό μας προς τον συγγραφέα και τον σκιτσογράφο των ιστοριών για να τους βοηθήσουμε σε αυτήν την δημιουργική διαδικασία και να ανταλλάξουμε απόψεις. Αυτή η αίσθηση του πρώτου "δοκιμαστή - αξιολογητή" ήταν ένα επιπλέον κίνητρο για τους μαθητές.
Στο κλείσιμο της ομάδας μας οι μαθητές δήλωσαν ότι ήθελαν να τις συνεχίσουμε και την επόμενη χρονιά. Μπορεί να μην μου ανατέθηκε η Βιωματική Δράση της Β' τάξης για να συνεχίσουμε την περσινή δημιουργική διαδικασία, όμως θα πρότεινα ανεπιφύλακτα σε οποιοδήποτε συνάδελφο να χρησιμοποιήσει  όποιες ιστορίες πιστεύει ότι είναι κοντά στην θεματική που θέλει να δουλέψει. Ήδη κάναμε μια καινούργια αρχή με την ομάδα της Α' τάξης της φετινής σχολικής χρονιάς.
Παρακάτω θα βρείτε τις αυτοτελείς ιστορίες μαζί με κάποια σκίτσα και κείμενα που ετοίμασε η περσινή ομάδα μας. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου